Pogórze Wiśnickie - Panieńska Góra

Pogórze Ciężkowickie - Góra Świętego Marcina, Ciężkowice i Skamieniałe Miasto

- 15 maja 2013

Storczyk purpurowy spędza mi sen z powiek już od kilku lat. Jedyne stanowisko tego storczyka w polskiej części Karpatach znajduje się na Pogórzu Wiśnickim w rezerwacie Panieńska Góra. Byliśmy już tam dwukrotnie. Raz zaskoczyła nas ulewa, ale przynajmniej zapoznaliśmy się trochę z topografią tego rezerwatu. Rok później mieliśmy ładną pogodę, ale storczyka też nie znaleźliśmy. Za to znaleźliśmy wiele innych, ciekawych roślin, w tym storczyka bladego, wiec wyprawa była na swój sposób udana.

Teraz Krzysztof obiecał mi, że pojedzie ze mną i pomoże mi go znaleźć. Dałam mu opis stanowiska, a on spędził nad mapą sporo czasu i ustalił, gdzie go najprawdopodobniej znajdziemy.

Wybraliśmy się w idealnym terminie. Storczyka znaleźliśmy bardzo szybko. Krzysiek cieszył się chyba jeszcze bardziej ode mnie. Co prawda, zapłaciliśmy za to znalezisko sporą cenę, bo każde z nas przywiozło na sobie po kilka kleszczy. Cóż, pasja wymaga poświęceń.

Załatwiliśmy to tak szybko, że mieliśmy mnóstwo czasu i pojechaliśmy na Górę Świętego Marcina we wsi Zawada na obrzeżach Tarnowa. Jest to ponoć najdalej wysunięty na północ fragment Karpat, więc koniecznie musieliśmy ją odwiedzić.

Znajduje się tu zabytkowy, XV-wieczny  drewniany kościół pod wezwaniem św. Marcina, będący najstarszą świątynią w Tarnowie.

Badania archeologiczne, prowadzone tu kilkakrotnie, doprowadziły do odkopania pozostałości po gotyckim zamku zbudowanym w I poł. XIV w. przez Spytka z Melsztyna.

Odkryto tu także pozostałości grodziska z X-XI wieku.

Jak widać, Góra Świętego Marcina jest miejscem bardzo ciekawym i wartym zobaczenia, zwłaszcza, że roztaczają się z niej piękne widoki.

Wracając, zatrzymaliśmy się na chwilę w Ciężkowicach. Ze względu na zachowany średniowieczny układ urbanistyczny i drewnianą zabudowę wokół rynku, miasteczko zostało włączone do Małopolskiego Szlaku Architektury Drewnianej. Warto go zobaczyć.

Ciągle mieliśmy czas, więc zatrzymaliśmy się przy rezerwacie Skamieniałe Miasto pod Ciężkowicami i zrobiliśmy sobie spacer.

To była bardzo udana wycieczka (z wyjątkiem kleszczy).